Total Pageviews

Travelog Kembara Orang Johor

Popular Posts

Sunday 15 December 2013

Tips Melancong ke Seoul, Korea Selatan di Musim Sejuk - Persediaan Awal

Bercuti ke Korea bersama anak-anak kecil memerlukan persediaan yang sangat rapi. Untuk trip kali ni saya ambil masa setahun planning untuk pastikan ia perfect sebab ni pertama kami sekeluarga bercuti pada musim sejuk. Berikut ni adalah barang-barang yang perlu ada untuk trip sebegini :-


1. Winter clothes

Puffer coat, long john, sweater, wool socks, gloves, neck warmer, muffler and flat boots yang selesa. Got my Larry Levine's coat for USD160 from Overstock (loved it!)




2. Heat Pad a.k.a. Hand Warmers

It can keep your hand warm up to 12 hours. I got this at Universal Travellers for RM18. Sangat berguna untuk dipegang time sejuk yang teramat. Boleh simpan dalam kocek. 



3. T-Money

T-money is a transportation card as well as a device used to pay for transportation fares, and, in some cases, transactions at convenience stores. Untuk tak nak pening2 kepala baru nak cari benda ni bila dah sampai Korea nanti, saya kirim kat kawan minta tolong belikan dulu :)




4. Itinerary and maps

The most important thing yang mesti ada semasa berada di Seoul adalah subway map. Ini adalah sebagai panduan agar kita tak tersalah arah. Mind you, ada banyak subway line di Seoul ni ya!


Saya buat research tempat-tempat yang akan lawati, bagaimana ke sana, restoran-restoran halal yang berdekatan, perbelanjaan etc. Saya pastikan tempat-tempat ni berdekatan dengan subway atau bus stations.


5. Online bookings

Book awal-awal tempat penginapan (4 bulan sebelum), train tickets (AREX, ITX), etc yang menyediakan perkhidmatan tempahan melalui internet.  


6. Currency exchange

Tukar siap2 RM ke KRW dan sedikit USD. Elakkan dari membuat pertukaran pada musim cuti sekolah kerana time2 ni biasanya KRW dan USD agak mahal.


The rest tu sama je macam travel tempat lain - passport valid for more than 6 months, check-in flight pergi dan return, write down the Malaysia embassy address ,pack sufficient foods (serunding daging, instant noodles, canned foods) untuk dimakan di tempat takde restoran halal e.g. Everland, Yongpyong Si Resort etc. Btw, anda tidak memerlukan visa untuk travel ke Korea.


Ok, itu saja setakat ni peeps. Happy holiday!

No comments:

Post a Comment